Geen categorie

Merkenrecht werkt anders in China

posted by Thomas 11 mei 2016 0 comments
Merkenrecht Zuckerberg

China staat bekend om veel verschillende dingen. De Chinese muur, het eten, het één kind beleid en om het overal te vinden zinnetje ‘Made in China’. Hier is niets mis mee, maar er bestaat een kans dat je binnenkort je eigen iPhone rugtas kunt kopen in China en het had niet veel gescheeld of je dronk Facebook in plaats van Cola of Fanta. China heeft namelijk een unieke interpretatie van het merkenrecht.

Merkenrecht

Merken Het merkenrecht is het van toepassing op merken. Onder merken worden namen, afkortingen, kleuren, labels en etiketten, vormen en geluiden verstaan die uniek en door een persoon bedacht zijn. Om een merk te beschermen dient men deze te registreren en is bedoeld om het merk van een bedrijf te beschermen, zodat niemand misbruik maakt van de reputatie van een merk door er zelf mee aan de haal te gaan. Dit is internationaal aan uniforme regels gebonden, maar in China springt men er vaak creatief mee om en zijn de normaliter nauwe regels hier een stuk flexibeler.

Dit heeft ertoe geleid dat verreweg de meeste replica producten uit China komen, omdat hier niet strikt wordt opgetreden tegen producenten van namaak artikelen, terwijl er in de meeste andere landen juist wel hard tegen opgetreden wordt.

iPhone tassen

Merkenrecht iPhone tassenDat er flexibel omgegaan wordt met het merkenrecht in China ondervond ook Apple. Waar Apple bijna overal ter wereld het exclusieve recht heeft om het woord iPhone als merk te gebruiken, was dit in China niet zo. Sinds 2012 was Apple in China verwikkelt in een rechtszaak met de Chinese tassenfabrikant Xintong Tiandi. De reden voor deze rechtszaak was dat het bedrijf hoesjes en handtassen maakt waar ‘iPhone’ op geprint of gestikt is.

Apple was ervan overtuigd dat dit tegen het merkenrecht inging aangezien ze iPhone al in 2002 hadden ingediend als handelsnaam, echter bleek later dat de merknaam pas in 2013 voor elektronische apparaten is ingegaan. Tegelijkertijd had de tassenfabrikant pas in 2007 de merknaam aangevraagd, maar krijg hij deze wel al in 2009 aangewezen in de categorie lederwaren, waardoor Apple volgens de Chinese rechtbank geen alleenrecht had op het merk.

Dit betekent overigens niet dat de tassenmaker nu ook iPhone telefoons mag produceren of iets anders met dit merk kan verkopen: de tassenfabrikant heeft alleen het recht op het merk ‘iPhone’ in de categorie lederwaren.

Facebook frisdrank

Merkenrecht Facebook drankjesOok Facebook kreeg te maken met het merkenrecht in China. De frisdrankproducent Zhongshan Pearl River Drinks had het merk ‘face book’ geregistreerd als merk voor een frisdrank. De frisdrankproducent had eerder het merk al aangevraagd, maar nu is deze aanvraag volledig afgewezen nadat ook de rechter aangaf dat het een overduidelijke poging was om het merk Facebook te kopiëren. De frisdrank producent geeft zelf aan dat deze zaak amper bekend was bij het bedrijf en dat de verantwoordelijkheid bij een niet te bereiken werknemer ligt.

Overigens is het niet de eerste keer dat Facebook iets dergelijks ondernam, want in het verleden heeft Facebook tot tweemaal toe geprobeerd om via de Chinese geschillencommissie geschillen omtrent merknamen op te lossen. Deze hadden echter niet het gewenste resultaat, waarop Facebook besloot om naar de rechter te stappen.

Andere interessant artikelen

Leave a Comment