Algemeen

Gezond eten kan lastig zijn, geloof niet iedere blogger

posted by Marloes 30 september 2016 0 comments
schermafbeelding-2016-09-29-om-10-03-17

Gezond eten kan lastig zijn, vooral wanneer de verleidingen groot zijn. Tegenwoordig denkt iedereen dat zij veel van voeding afweten, maar eigenlijk doen deze mensen (voornamelijk dames) maar wat zonder daar daadwerkelijk voor gestudeerd te hebben. Door deze aannames te maken kunnen zij gevaarlijke uitspraken doen voor andere mensen die het zo maar klakkeloos overnemen.

We leven tegenwoordig in een tijd waar sociale controle ver te zoeken of juist extreem is. Iedereen denkt te weten wat goed voor je is, wat je moet eten, hoelang je moet slapen, welke opleidingen je wel en niet moet volgen waar je het beste kan gaan wonen en waar juist niet. De complot theorieën stijgen over van alles en nog wat de pan uit, de ene onrealistische waarzegging na de andere. En iedereen gelooft wat de zogenaamde experts zeggen. Maar is dit wel zo verstandig?

Een tijdje terug waren twee jonge blonde meiden op bezoek bij RTL Late Night. Ze kwamen praten over hun foodplatvorm ‘The Green Happiness’ waarin zij volgens velen onwaarheden uitten over het eten van bepaalde voedingsmiddelen. Toen zij bij RTL Late Night in de schijnwerpers kwamen te staan, zorgde dit voor veel ophef. Zo zouden zij tijdens de uitzending een ei hebben vergeleken met de menstruatie van een kip, en verkondigde zij dat je vele voedingsmiddelen niet mocht eten en minstens 400 gram aan groente moest eten per dag. Een aantal dagen na de uitzending bracht het Voedingscentrum een waarschuwing naar buiten dat het dieet gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid en dat het er voor kan zorgen dat er spier en botafbraak ontstaat. Dit is dan toch een heikel punt aangezien veel (jonge) dames de adviezen van de blonde dames opvolgen.

Het is algemeen bekend dat je niet te veel junkfood moet eten, maar doorslaan in gezond eten kan ook. Hierdoor kan je veel essentiële voedingsstoffen missen voor de opbouw en het behoud van je spieren en de gezonde verwerking hiervan. Het is een feit dat je ook de, zogenoemde, slechte vetten binnen moet krijgen om een gezonde balans te bewaren in je lichaam. Het is namelijk echt niet heel erg als je zo nu en dan fastfood eet, sterker nog je moet af en toe gewoon genieten.

Doorslaan in het gezonde eten is niet alleen voor het lichaam een straf, ook voor je zelf is het vervelend. Nooit meer lekkere dingen mogen eten, daar kan je toch niet aan denken. Te veel of te weinig is altijd slecht, maar het kan absoluut geen kwaad om zo nu en dan een lekkere snack of maaltijd te nuttigen.

schermafbeelding-2016-09-29-om-10-08-16

Bovenstaand de schijf van vijf. Een verdeling van het eten wat in welke procentuele hoeveelheden het lichaam binnen moet krijgen. Dit ligt natuurlijk soms net wat anders, wil je afvallen eet dan minder koolhydraten. Wil je aankomen in spieren eet dan meer koolhydraten en vlees.

Het is wel van belang om genuanceerd, regelmatig en afwisselend te eten. Wanneer je iedere dag alleen maar kip met broccoli eet, zal je lichaam op den duur belangrijke voedingsstoffen gaan missen. Daarom is het van belang om iedere dag wat anders op tafel te hebben, denk ik voornamelijk aan het vlees en de groentes. Vis is goed voor je gezien de essentiële vetten die er in zitten, vlees is zeer goed voor je voor de opbouw van de spieren. Roodvlees en kip worden vaak gegeten door de mensen die voor spieropbouw kiezen. Varkensvlees is daar in tegen wat slechter. Zorg er daarnaast ook voor dat je de groentes zowel rauw als gekookt eet. Sommige groentes kunnen niet rauw gegeten worden maar door het koken van andere groentes gaan er belangrijke voedingsstoffen verloren die je wel binnen krijgt wanneer je het rauw eet. Daarnaast is het van belang om geheel de dag door lichtjes te eten. Het ontbijt is belangrijk, zoals je wellicht al wel weet. Een tussendoortje rond 10/11 uur waarna rond een uur of 13:00 de lunch kan worden gegeten. Tussen de lunch en het avondeten nog een tussendoortje eten is ook belangrijk, zorg er wel voor dat dit niet te laat is.

Het is beter voor je lichaam als je een vast voedingspatroon hebt betreffende de tijden die je eet. Je lichaam zal zich hier op aanpassen en op andere tijden geen honger gevoel geven. Op deze manier kan je op een verantwoorde manier continue wat eten. Je de hele dag uitsterven heeft geen zin, dit is juist alleen maar slechter en zorgt voor de afbraak van spieren.

Wanneer je ook heftig sport naast je dagelijkse routine is het van belang om lang genoeg te slapen. Tijdens je slaap herstellen en groeien je spieren van de training die je die dag hebt gedaan. Daarnaast verwerkt je lichaam het meeste eten tijdens de slaap. Slaap niet te kort maar zeker ook niet te lang. Gemiddeld 7-8 uren aan slaap is voldoende voor een volwassene.

En onthoud, geloof niet alles wat op internet staat. Ga op je eigen gevoel af en verban niet meteen al het slechte voedsel, af en toe heeft je lichaam (en je geest) het nodig. Informeren en meerdere platforms lezen over voedsel kan geen kwaad, vergelijk deze ook voor het beste advies en resultaat.

Andere interessant artikelen

Leave a Comment