Algemeen

Hoe werkt de motor van een elektrische fiets?

posted by vps3837 28 december 2016 0 comments

We zien ze steeds meer verschijnen op de openbare wegen in ons land, de elektrische fiets. Een elektrische fiets is eigenlijk een fiets met hulpmotor waardoor je dus minder hard of zelfs helemaal niet hoeft te trappen. Dergelijke fietsen zijn ideaal voor mensen die om welke reden dan ook een slechte conditie hebben en toch willen genieten van een lange fietstocht. Maar ook om eenvoudig steile hellingen en bergen op te kunnen rijden op de fiets zonder helemaal bezweet en buiten adem boven aan de top te arriveren. Bovendien heb je geen last van tegenwind op de fiets. Natuurlijk zijn er ook sportieve fietsers, zoals mountainbikers en wielrenners, die het juist een uitdaging vinden om berg op en af te fietsen. Maar die groep traint daar ook echt voor, hebben veel kracht in de benen en daarnaast in de meeste gevallen een uitstekende conditie

Motor in het voorwiel

De motor waarmee de elektrische fiets wordt aangedreven kan op verschillende plaatsen in de fiets zijn gemonteerd. Bij de wat goedkopere modellen is de motor in het voorwiel geplaatst. Het zijn relatief eenvoudige motoren en het grote voordelen van deze motoren is dat je in iedere stand van de versnelling kunt wegrijden. Daarnaast zijn de voorwiel motoren ook minder onderhoudsgevoelig dan de andere motoren en gaat het fietsen zonder de ondersteuning van de hulpmotor toch zeer licht.

Motor in de trapas

Bij de middenmotoren is de motor bevestigd in de trapas, wat zeer gunstig is voor de verdeling van het gewicht. Tegenwoordig zie je wat meer elektrische fietsen met middenmotor verkocht worden dan fietsen met de aandrijving in het voorwiel. Het grote voordeel van een middenmotor is ook dat de motor veel minder storingsgevoelig is omdat bij dit type aandrijving de krachtsensor is ingebouwd, terwijl bij een voorwielmotor de krachtsensor in de trapas moet worden geplaatst. In veel gevallen is de middenmotor zuiniger waardoor er langere afstanden mee kunnen worden gereden.

Motor in het achterwiel

Een motor die geplaatst is in het achterwiel is het meest stil omdat het geluid van de motor een eind achter je ontstaat. Het voordeel van deze motor is dat ze weer minder snel slijtage vertonen dan de middenmotor, maar er zijn ook nadelen te noemen. De achterwielmotor zit namelijk vast aan het de derailleur en die slijt relatief snel. Bovendien heeft dit systeem meer onderhoud nodig en is het rendement duidelijk lager dan bij een middenmotor.

Laat u goed informeren over de voordelen en nadelen van de diverse motoren door de dealer als u van plan bent om een elektrische fiets aan te schaffen.

Andere interessant artikelen

Leave a Comment