Algemeen

De opkomst van smart speakers

posted by Thomas 11 juni 2018 0 comments

Smart Speaker?

Steeds vaker zullen apparaten als Amazon Echo, Google Home en de HomePod van Apple in uw omgeving verschijnen. Veel van deze apparaten zijn nog niet klaar voor de Europese markt en worden eerst uitgebracht in Amerika. Maar wanneer alle grote bedrijven werken aan een apparaat weet je al dat het een belangrijk item gaat worden in de toekomst. De speakers zijn zogenaamde “smart speakers” die verbonden zijn met internet. Door gebruik te maken van AI kunnen de speakers doormiddel van spraak met u communiceren. Hierdoor kan iedereen als het ware zijn eigen assistent in huis halen. Wat moeilijk is met de Europese landen is dat de taalfuncties nog niet up-to date zijn. U kunt begrijpen dat er minder aan de Nederlandse taal wordt gewerkt dan een universele taal als Engels. Op dit moment is de rivaliteit tussen de grote merken volop in gang om uiteindelijk het grootste marktaandeel van smartspeakers te veroveren. De transitie naar meer en slimmere technologie in huis is dus niet heel snel, maar hij komt er wel. Maar wat voor gevolgen hebben dat voor u en voor bedrijven?

Gevolgen voor de markt

De stembediende zoekfunctie zal grote gevolgen hebben voor e-commerce en de manier waarop wij online winkelen kennen. U moet zich voorstellen dat u in de toekomst simpelweg iets kan bestellen enkel door het te vragen aan uw smart speaker. Zo kunt u bijvoorbeeld vragen of uw smart speaker een nieuwe voorraad schoonmaakmiddelen wilt bestellen die zojuist op is gegaan. De smartspeaker zal het product bestellen bij de door u ingestelde winkel of wellicht de meest gunstigste optie voor u. Veel elementen van het bestelproces zullen dus worden geautomatiseerd. Hierdoor kan het grote gevolgen hebben voor digitale winkels.

In 2020 zal de helft van alle zoekopdrachten op internet, bijvoorbeeld op google, worden gedaan door stembediende zoekopdrachten. Net zoals online winkelen het fysieke shoppen heeft beïnvloed, zal stem bediend winkelen de online winkels beïnvloeden. Echter zijn momenteel de zoekmogelijkheden nog niet optimaal, zelfs niet bij software als Siri en Google Assistant. Het zal dus nog even duren voordat we daadwerkelijk de impact van het zogenoemde “voice search” kunnen zien.

Wat kan je ermee?

Maar wat voor zoekopdrachten of opdrachten geven mensen nou eigenlijk aan die slimme speakers? Een speaker kan immers niet wat te drinken pakken of je ramen zemen. Bedrijven achter de speakers slaan veel van de gegevens op om inzichten te krijgen in het gebruik om uiteindelijk de ervaring te kunnen verbeteren. Hierdoor weten we dat per tijdstip op de dag de zoekvoorkeuren verschillen. Zo vragen mensen in de ochtend hoe het ervoor staat met het verkeer, weer of het nieuws. Rond de middaguren vragen mensen de smart speaker om dingen toe te voegen aan een to-do list of aan een boodschappen lijst.  In de avond worden zoekfuncties gebruik wat betreft het vinden van restaurants, recepten en het bestellen van eten. Tot slot zien we in de avond een verhoging van het gebruik van audioboeken en het zetten van wekkers. Al met al kan de speaker handig zijn en de gebruiker veel tijd besparen.

Wat heel belangrijk is, is dat het bedrijf die de speaker produceert nu in hand heeft wat voor informatie de speaker doorgeeft aan u. Als u bijvoorbeeld batterijen wilt bestellen, wordt bij de Amazon Echo het shopping platform Amazon gebruikt als winkel. Hierdoor zullen externe bedrijven minder invloed kunnen uitoefenen op de markt. De mogelijkheden om te adverteren naar consumenten zullen afnemen. Op dit moment zijn de smart speakers nog maar mysterieus maar het zal niet lang duren voordat ook u uw persoonlijke assistent heeft.

Andere interessant artikelen

Leave a Comment