De Nederlandse rechtbank heeft bepaald dat Apple gebruikers van een kapotte iPhone met garantie moet voorzien van een nieuw vervangend model. Een refurbished exemplaar is geen acceptabel alternatief. Eind vorig jaar werd Apple door een Nederlandse vrouw aangeklaagd. Zij was slechts acht maanden in het bezit van haar iPhone 6 Plus waarna het toestel kapot ging. Eind december 2014 werd het toestel aangeschaft en de iPhone startte niet meer op in augustus 2015. De fabrikant kon het toestel niet repareren en aan mevrouw werd een vervangende refurbished iPhone 6 Plus aangeboden. Apple was van mening dat het tweedehandse exemplaar een goede vervanger was voor het kapotte toestel. De vrouw was van mening dat zij recht had op een nieuw toestel.
Uitspraak van kantonrechter
De vrouw is door de Amsterdamse kantonrechter in haar gelijk gesteld. Apple is verplicht om een bedrag van 799 euro aan de vrouw te betalen en de proceskosten komen ook voor rekening van Apple. In de uitspraak van de rechter wordt verwezen naar een arrest van het Europese Hof van Justitie waarin staat dat een bedrijf een vervangend product moet leveren indien het niet aan de voorwaarden van de koopovereenkomst voldoet. Mevrouw had een jaar garantie, voor die garantie ging het toestel al kapot. Daarom heeft zij recht op een vervangend product. Door Apple werd ontkend dat de fout bij hen lag, de fout zou liggen bij de gebruiker.
De rechtbank heeft echter geoordeeld dat Apple in gebreke is en de vrouw een nieuw vervangend exemplaar moet leveren, een refurbished exemplaar is niet voldoende.
Al jaren worden refurbished iPhone toestellen door Apple geleverd wanneer een kapot toestel moet worden vervangen. Deze exemplaren zijn volledig opgeknapt en schoongemaakt. Of de uitspraak van de Amsterdamse rechter gevolgen heeft voor het garantiebeleid van Apple is niet duidelijk.
Bron van dit artikel: http://www.iabonnement.com